Prečo obuv ignoruje tvar a funkciu ľudského chodidla?

BLOG

23.03.13 192

Prečo sú mnohé topánky také špicaté, na vysokom podpätku alebo inak nepohodlné? Ako táto "módnosť" ovplyvňuje zdravie našich nôh? Podáme vám svedectvo o tom, akú daň platíme za nepohodlie a aké zdravotné riziká takáto obuv predstavuje.

V mnohých prípadoch sa zdá, akoby návrhári a výrobcovia obuvi vyrábali pravý opak toho, čo naše nohy a telo potrebujú. Všetko v mene módy a kreativity na úkor pohodlia a zdravotných benefitov. Ďalšia otázka (ktorá je vecou osobného vkusu) je, či špicaté a úzke topánky naozaj vyzerajú lepšie ako kvalitné topánky s anatomickou špičkou v tvare chodidla, ktoré sú tiež zdraviu prospešné, a ak áno, či táto "módnosť" naozaj stojí za nepohodlie a zdravotné riziká, ktoré takáto obuv predstavuje.

Všetci to poznáme, ten neuveriteľný pocit úľavy, keď prídete domov z práce, plesu alebo nákupov po celodennom chodení a konečne si vyzujete lakované topánky alebo lodičky a dostaví sa pocit pohody. Vaše nohy sa uvoľnia, prsty sa vyrovnajú, chodidlo začne dýchať a vaše nohy začnú cítiť, po čom chodia. Určite poznáte ten blažený pocit, keď chodíte bosí po tráve alebo po pláži a vaše prsty a chodidlá "čítajú terén", po ktorom sa pohybujú, nič ich nespútava a môžu sa voľne pohybovať, kým si opäť obujete topánky, čo sa vám a vašim nohám veľmi nepáči. Zvláštne je, že sami nevieme, prečo si potom takúto obuv kupujeme. Prečo nosíme topánky, ktoré sú nepohodlné a nezdravé? Prečo sú všetky topánky na podpätku, na čo to má byť dobré? Prečo sú topánky navrhnuté tak, aby mali ostrú špičku, ktorá siaha do stredu chodidla, keď sa chodidlo na druhej strane rozširuje na konci, kde sú prsty, a najdlhší bod chodidla, je na vnútornej strane v oblasti prstov? Prečo je chodidlo tvrdé ako skala, keď necítim, po čom kráčam, a mám pocit, že mám na nohách podkovy?

Ďalším zarážajúcim faktom je, že sme si akosi zvykli na to, že je vlastne normálne, že topánky sú nepohodlné, (pozor, nezamieňať si pohodlné so znesiteľnými) noha v nich nepracuje a je zovretá zo všetkých strán ako vo zveráku, s ubezpečením, že "časom určite trochu povolia".


Špicaté topánky majú škodlivý vplyv na tvar, zdravie a funkciu chodidiel.

Za vrchol pohodlia sa teda považuje športová obuv, ktorá je ľahšia, o niečo širšia a má mäkkú, odpruženú podrážku. Už si ani nevšimneme, že aj tieto topánky sú vo väčšine prípadov pomerne ťažké a tlačia nohu hlavne v oblasti prstov, hoci v porovnaní s lodičkami alebo lakovanými topánkami je to oveľa menej a pocit z chôdze v nich je oveľa príjemnejší. Aj keď napriek hrubej, neforemnej podrážke nemáme šancu nič cítiť, v duchu si želáme "keby som si ich mohol obuť k obleku alebo k obleku do práce". Ale prečo je preboha päta vyššia ako špička?


Zrejme takto vnímajú dizajnéri obuvi tvar ľudskej nohy, ako inak si vysvetliť, že množstvo topánok je tvarovaných tak, aby sa špička stretla so stredom topánky.

Väčšina z nás si nekladie otázku, prečo je to tak. A prečo návrhári obuvi navrhujú topánky, ktoré svojím dizajnom nielenže často nemôžu byť pohodlné, ale dokonca škodia nášmu zdraviu, ale prečo sme ochotní za takúto nepohodlnú obuv platiť? Nepohodlnosť mnohých topánok sa stala normou, na ktorú si ľudia zvykli. Pritom nohy a oči patria medzi najpoužívanejšie ľudské orgány a človek by na nich rozhodne nemal šetriť a mal by si ich patrične rozmaznávať. Nekvalitná obuv môže mať za následok množstvo zdravotných komplikácií, ako sú otlaky, bolesti chrbta, kolien, oslabenie svalov nôh, neprirodzené držanie tela, pätové ostrohy atď.


Hallux valgus (pukliny) jednou z príčin puklín je obuv na podpätku.

To je jeden z dôvodov, prečo bola vyvinutá barefoot obuv, hlavne preto, aby bola pohodlná a zdravá a aby sa ľuďom vrátil pocit chôdze naboso s maximálnou ochranou. Značka VIVOBAREFOOT, ktorá je jedným z priekopníkov barefoot obuvi a vyrába ju od roku 2003, sa spojila aj so špičkovým dizajnérom Asherom Clarkeom, ktorý predtým pracoval pre značky ako DKNY, Terra Plana, Kenzo, Paul & Joe, Replay, Technica, Lecaf a Clarks, aby topánky nielen dobre vyzerali, a s Lee Saxbym, ktorý je jedným z najlepších bežeckých trénerov a najlepším trénerom bosého behu na svete, aby topánky boli najmä zdravé a čo najpohodlnejšie a najfunkčnejšie.

barefoot boty zn. Vivobarefoot
Anatomický tvar špičky obuvi VIVOBAREFOOT s dostatočným priestorom pre prirodzený pohyb prstov

Náš záver je, že je jedno, či si vyberiete barefoot bežeckú obuv od značky VIVOBAREFOOT, alebo siahnete po inej značke, prípadne budete behať naboso. Človek by sa nemal riadiť len značkou, ale čím by sa nemal riadiť, je vzhľad a to, čo vám niekto povie, že je "in", pretože móda je pominuteľná a zničené zdravie je nezvratné. Preto pri najbližšej kúpe topánok myslite na otázky, ktoré sme nastolili v tomto texte, a doprajte svojim nohám pohodlie a dostatok priestoru na prirodzený pohyb. Vaše nohy vás za to budú milovať a budú vás nosiť ďalej......

Zdieľať článok



Páčil sa vám tento príspevok? Pošlite ho ďalej...



Registrujte sa

a získajte
množstvo výhod

  • Úplný prehľad nových produktov
  • História objednávok
  • Doprava zadarmo nad 50 €
  • 30-dňová lehota na vrátenie tovaru

Cookies

Naša spoločnosť používa súbory cookies na správne fungovanie vášho obľúbeného e-shopu, na prispôsobenie obsahu stránok vašim potrebám, na štatistické a marketingové účely. Kliknutím na tlačidlo prijímam nám udelíte súhlas ich zberom a spracovaním, a my vám poskytneme ten najlepší zážitok z nakupovania.

Vaše nastavenie súborov cookie

Tu máte možnosť prispôsobiť soubory cookie v súladu s vlastnými preferenciami a neskôr nastaviť alebo kedykoľvek vypnúť v pätičke webu.

Technické cookies sú nevyhnutné pre správne fungovanie webu a všetkých funkcií, ktoré ponúkajú.

Personalizáciu prevádzame na základe vami prehliadnutého tovaru. Ďalej potom upravujeme zobrazovaný obsah podľa toho, čo vás zaujíma.

Tieto cookies nám umožňujú meranie výkonu nášho webu a za pomoci získaných dát potom môžeme zlepšovať zážitok z nakupovania zákazníkom.

Tieto cookies sú využívané reklamnými a sociálnymi sieťami vrátane Googlu na prenos osobných údajov a personalizáciu reklám, aby boli pre vás zaujímavé.