Barefoot obuv pre deti

15.03.2016 15:17

Ľudské nohy sa do súčasnej podoby vyvíjali milióny rokov. Sú majstrovským dielom evolúcie a disponujú obdivuhodnými vlastnosťami, ako je architektúra kostného kĺbu, biomechanická súhra, sila, pružnosť, pevnosť, tlmenie.

Nohy obyvateľov civilizovaného sveta ale vôbec nie sú v dobrej kondícii. Z dômyselného, dokonale slúžiaceho nástroja sa stávajú slabé, dysfunkčné, často deformované a bolestivé končatiny s poruchou citlivosti. S istou dávkou zveličenia môžeme povedať, že týmto tempom degenerácie budú nohy čoskoro slúžiť skôr ako akési mechanické „podstavce“ udržiavajúce telo v priestore. Kedy sa táto zmena prihodila? Môže za to náš moderný spôsob života? Životné prostredie? Topánky? Odpoveď bude, ako vždy, niekde uprostred.

Ako to začína čiže hlavne nohy v teple

Nôžky ľudských mláďat sú veľmi aktívne, živo sa pohybujú a citlivo reagujú na dotyky. Dieťa aj s ich pomocou objavuje samo seba a nový svet. Fungujú ako jedna z významných brán do CNS a sú dôležitým článkom v reťazi psychomotorického vývoja dieťaťa.

Nožičky novorodencov a dojčiat potrebujú ochranu proti chladu. Na to najčastejšie slúžia ponožky, dupačky alebo textilné topánočky, na vonkajší pobyt bývajú deti obúvané do vlnených návlekov, kožených alebo kožušinových papučiek. Malá chrupavkovitá nožička sa do nich bez problémov vtesná a bábätko sa nesťažuje. Ale už v tejto chvíli môžu nohy pri nešťastne zvolenej veľkosti začať trpieť nedostatkom priestoru.

Kameňom úrazu sú potom dojčenské topánky, ktoré sú miniatúrnou kópiou značkových topánok pre dospelých. Nevhodne tvarované, pevné, ťažké, obmedzujúce možnosť prirodzene pohybovať nožičkou. V prípade častého nosenia už v tomto momente môže začínať deformácia chrupavkovitého skeletu nohy.

Prvé kroky, prvé topánky

Nožičky detí v prvom roku života majú relatívnu slobodu pohybu. Tá väčšinou končí s prvými krokmi. Vo chvíli, kedy sa dieťa začne stavať na nohy, verdikt odborníkov znie: „pevná členková obuv“. Vždy a všade. Doma aj vonku. Šnúrky sú zaviazané, suchý zips dotiahnutý, spadla pasca. Odňatie slobody na... doživotie. Od tejto chvíle budú nohy malého človiečika tráviť väčšinu aktívneho času uzavreté v topánkach. A tak to zostane aj v dospelosti, pretože tak to skrátka v našom civilizovanom svete funguje.

Prezrieť detské barefoot topánky

Obúvanie v takej miere a podobe, v akej je známe dnes, je záležitosťou len niekoľkých posledných desaťročí. V porovnaní s miliónmi rokov vývoja od našich zvieracích prapredkov k dnešnému homo sapiens je nosenie obuvi len veľmi krátkym obdobím (Dungl, 1989). Napriek tomu v našich končinách vládne názor, že ak nohy dieťaťa nebudú od prvých krokov podporené pevnou topánkou, nemôže dôjsť k ich správnemu fyziologickému vývoju a funkcii. Naozaj je to tak?

Naozaj musia deti nosiť len pevné topánočky?

Pevná členková obuv

Pevná členková obuv s koženým zvrškom, pevným opätkom, podrážkou s malým zvýšením päty a anatomicky tvarovanou stielkou. Tak vyzerá v Slovenskej republike štandardne odporúčaná detská obuv na prvé kroky. Ako to vyzerá, keď takúto topánku dieťaťu obujeme?

1. Pevnosť topánky

Pevná topánka fixuje detskú nohu a členok a obmedzuje voľnosť a prirodzenosť pohybu. Deti sú celý deň aktívne, hrajú sa, striedajú veľa pozícií a pohybov. Skúšali ste niekedy liezť po štyroch s pohorkami na nohách? Bude to zážitok veľmi podobný tomu, čo zažívajú deti obuté v topánočkách na prvé kroky.

Noha je v podstate ako v ochrannej dlahe, a tým je ovplyvnená nielen jej aktívna svalová činnosť, ale aj vyvážené namáhanie pasívnych štruktúr, ako sú väzy, šľachy a postupne osifikujúci chrupavkovitý skelet.

Každá pomôcka, ktorá nahradí aktívnu prácu tela, spôsobí, že táto schopnosť sa buď nerozvinie, alebo postupne a nenápadne odíde, zanikne (Hermach, 2005). Pevnou topánkou nohe pripravujeme (ne)pohodlný, bezpečný a ničím nerušený život. Život plný stereotypu a nudy! Berieme jej možnosť voľne sa pohybovať, vnímať zem, rozvinúť sa na aktívnu, vnímavú a silnú oporu ľudského tela.

2. Podrážka a stereotyp chôdze

Od prvých krôčikov sa dieťa učí zachádzať so stabilitou a rovnováhou vo vertikále, osvojuje si prácu s chodidlom, učí sa došľap a plynulé odvinutie chodidla v jednotlivých fázach kroku. Pomaly a nesmelo vzniká stereotyp chôdze, základ samostatnej bipedálnej lokomócie.

Ak dieťa nedostane príležitosť vytvoriť si tento zdravý komplexný pohybový vzorec, pravdepodobne k tomu nedôjde ani v budúcnosti.

Neohybné topánky tento proces veľmi narušujú. A podrážkam dnešných topánok ohybnosť veľmi chýba! Dieťa ich dokáže pri svojej sile a proporciách ohnúť len minimálne. Plynulé fyziologické odvinutie chodidla je tým znemožnené a je nahradené dopadom na celú plochu nohy (u batoliat) alebo dôraznou heel strike fázou bez nadväzujúceho odvinutia (v neskoršom veku). Sme svedkami tohto fenoménu u väčšiny dospelej civilizovanej populácie, ktorej chôdza sa stala hrubou, neuvedomelou a monotónnou (Hermach, 2005).

3. Podrážka a vnímanie

Nohy fungujú ako citlivé snímače informácií o teréne. Prostredníctvom obrovského množstva receptorov na plôške chodidla prúdia tieto stimuly nepretržite do CNS, kde sú vyhodnocované spoločne s informáciami z ďalších etáží. Na ich základe potom dochádza k mnohým nadväzujúcim komplexným dejom, korekcii ťažiska, riadeniu polohy a pohybu tela a mnohým ďalším.

Propriocepcia býva právom označovaná ako „šiesty zmysel“ človeka a noha je jedným z jej dôležitých výkonných „orgánov“. Čím silnejšia a rigídnejšia (alebo naopak tlmenejšia) je podrážka topánky, tým slabšia je zmyslová spätná väzba z nôh. Mozog dostáva menej informácií, a tým sa znižuje kvalita následne vytvoreného pohybového vzorca (Saxby, 2011).

U dieťaťa na začiatku vertikalizačného procesu to znamená, že vnímanie a kvalita jeho pohybu v stoji, chôdzi a behu bude mať do budúcnosti narušené základy. Už od začiatku im totiž chýba dôležitý dielik do mozaiky zvanej riadenie ľudského pohybu.

nímání a kvalita jeho pohybu ve stoji, chůzi a běhu bude mít do budoucna narušené základy. Těm totiž už od počátku chybí důležitý dílek do mozaiky zvané řízení lidského pohybu.

4. Podpätok

U väčšiny detských topánok je rozdiel medzi výškou podrážky špičky a päty, päta je asi o 0,5 – 1 cm vyššie než špička. Aj minimálny podpätok pritom predstavuje vo výškových proporciách dieťaťa významné ovplyvnenie prirodzeného nastavenia nohy a celého posturálneho systému tela (Ross, 2002).

5. Tvar topánky

Tvar detských topánok zásadne nezodpovedá anatómii detských nôh. Hlavným problémom je šírka topánky, a to predovšetkým v prednej časti. Úzka špička topánky neposkytuje dostatočný priestor na prsty a palec. Tie sú nedostatkom priestoru stlačené k sebe a strácajú šancu získať a vykonávať svoju funkciu v krokovom mechanizme a v udržiavaní rovnováhy. Palce sú valgózne vychýlené mimo svoju os v línii prvého metatarzu. Už od prvých rokov života deti týmto spôsobom získavajú základ na neskoršie deformácie a dysfunkcie nôh a z toho prameniace zdravotné problémy.

6. Stielka

Súčasťou  moderných topánok je tvarovaná stielka, ktorej funkciou má byť podpora rozvoja a funkcie pozdĺžnej a priečnej klenby nôh. Chrupavkovitý oblúk nohy je pritom u detí od narodenia vyplnený tukovým tkanivom, ktoré tu vytvára prirodzenú ochranu. Vyklenutie stielky je teda u obuvi malých detí do 2 až 3 rokov niečím navyše a je úplne mimo prirodzenú anatómiu chodidla. Prax navyše ukazuje, že s veľkou pravdepodobnosťou nemá tvarovaná stielka vplyv na aktívne vytvorenie funkčných oblúkov klenby ani po treťom roku veku (Svobodová, 2011).

Detská barefoot obuv na prirodzený a zdravý vývoj nôh

Súčasná obuv a jej permanentné nosenie negatívne ovplyvňuje zdravý vývoj aj funkciu detských nôh. Riešením by bolo tráviť viac času naboso. V mestskom prostredí, kde sa pohybujeme väčšinu času, to ale nie je vždy reálne. Ľudské nohy sú zraniteľné a ochranu proti poraneniu a klimatickým vplyvom potrebujú. Existuje nejaké riešenie? Existuje!

Barefoot obuv je typ obuvi, ktorá umožňuje detským nohám prirodzene sa vyvíjať a fungovať bez väčších obmedzení tak, ako to príroda zamýšľala. Výraz „barefoot“ pochádza z angličtiny a znamená „bosý“. Barefoot čiže bosé topánky poskytujú nohám dostatok priestoru, voľnosti pohybu, vnemov a zároveň ochranu. Aké sú ich hlavné prednosti?

  • Veľmi ľahké topánky so zvrškom z priedušného a poddajného materiálu
  • Tvar zodpovedajúci anatómii detskej nohy („zero drop“), umožňujúci prirodzené postavenie nohy a nastavenie celého osového aparátu
  • Ultra tenká podrážka, ľahko ohybná vo všetkých smeroch a v celej jej dĺžke, umožňujúca prirodzené postavenie nohy, vnímanie povrchu a riadnu propriocepciu z plôšky
  • Plochá vnútorná stielka bez vyklenutia podpierajúceho klenby nôh

Prezrieť detské barefoot topánky

Detská barefoot obuv je u nás pomerne novou témou, ktorá má svojich priaznivcov aj odporcov. Negatívne emócie budí najmä preto, že je v priamom rozpore s tým, čo v súčasnosti je a po niekoľko desaťročí bolo považované za správne obutie pre detské nohy.

Zdá sa však, že toto odporúčané obutie súčasným deťom príliš veľa benefitov neprináša. Nohy sú slabé, dysfunkčné a v stále nižších vekových skupinách nachádzame počínajúce problémy. Najčastejšie predpisovanou liečbou je potom opäť pevná obuv a ortopedické vložky, týmto postupom odsudzujeme nohy na stále väčšiu pasivitu, a tým sa dostávame do bludného kruhu, ktorý v dospelom veku končí chronickými problémami, bolesťou, korekčnými pomôckami a operáciami.

Nohy potrebujú byť aktívne, aby mohli byť zdravé a silné. A presne to im barefoot obuv môže v spojení s pestrou pohybovou aktivitou umožniť. Praktické skúsenosti z rodín, ktoré pre svoje dieťa tento typ obuvi zvolili, sú zatiaľ veľmi dobré a prínosné. Už po krátkom čase po zmene zo štandardnej detskej obuvi na barefoot sú zjavné individuálne zmeny v zmysle formovania klenby nôh, zlepšenia aktivity, sily a postavenia nohy a členka. V nadväznosti na to dochádza k zlepšeniu nastavenia segmentov dolných končatín a držania tela.

Veľa rodičov tiež pozoruje, že od prvých momentov v barefoot topánkach sú ich deti celkovo oveľa aktívnejšie a obratnejšie než v konvenčnej obuvi. Niektorí z nich prvýkrát v živote vidia svoje trojročné dieťa naozaj radostne a rýchlo behať, skákať a aktívne sa hýbať!

Záver

Naše skúsenosti v oblasti detskej obuvi sú rýdzo praktické. Sme v kontakte s mnohými rodičmi, ktorí vybrali pre svoje dieťa barefoot obuv, hovoríme s nimi, u detí sledujeme zmeny v priebehu času a zbierame skúsenosti. Problematiku konzultujeme s odborníkmi, lekármi, fyzioterapeutmi, trénermi.

Z toho, čo denne vidíme a počujeme, sa dá odvodiť jeden zásadný fakt. Štandardne odporúčané pevné topánky majú na detský psychomotorický vývoj a zdravie pohybového aparátu oveľa väčší dopad, než sme ochotní pripustiť. Táto téma je zásadná a zasluhuje si väčšiu pozornosť odbornej verejnosti, než má. Po dlhom čase stagnácie je potrebné vpustiť čerstvý vietor nových skúseností, názorov a poznatkov. Otvoriť oči, pozrieť sa na zdravie našich nôh a pravdivo si priznať, kam sme vlastne v moderných topánkach po niekoľkých málo desaťročiach došli.

Barefoot obutie nie je, samozrejme, vhodné univerzálne pre všetkých. Existuje určité percento detí so špecifickými potrebami, neurologickými alebo ortopedickými chybami, u ktorých je pevná, korekčná obuv a tvarovaná stielka indikovaná celkom oprávnene.

Väčšina detí ale prichádza na svet so zdravými nohami, ktoré žiadnu korekciu ani vložky nepotrebujú. Jediné, čo potrebujú nohy zdravých detí, aby zostali zdravé, je voľnosť pohybu, aktivita, zaujímavé podnety, pestrý terén, čerstvý vzduch, beh, skákanie, šplhanie po stromoch a každodenné dobrodružstvá a výzvy na boj!

 

Autorka: Mgr. Pavla Pročková
fyzioterapeutka, rekreoložka
zakladatelka projektu Žij naboso

www.zijnaboso.cz
www.fb.com/zijnaboso

(článek uveřejněn v časopise Umění fyzioterapie, únor 2015)

Použitá literatura:

CUCUZZELLA, M. (2014). Thoughts on a Proper Child’s Shoe. www.drgangemi.com/kids/childs-shoe/

DUNGL, P. (1989). Ortopedie a traumatologie nohy. Praha: Avicenum.

HERMACH, C., M., H. (2005). Znovu o nohách. Bulletin UNIFY, 10, 39-43.

HOWELL, D. (2012). Naboso, 50 důvodů, proč zout boty. Praha: Mladá fronta a.s.

LARSEN, CH. (2005). Zdravé nohy po celý život. Olomouc: Poznání.

LARSEN, CH. (2009). Zdravé nohy pro vaše dítě. Olomouc: Poznání.

PATEL, K. (2014). Ahoj, pane Palče! (Hello Mr. Big Toe). www.vivobarefoot.cz/komunita/blog/prirozeny-pohyb-zdrava-chuze

SAXBY, L. (2011). Proprioception. Making Sense of Barefoot Running. Terra Plana International.

SVOBODOVÁ, J. (2011). Aplikace ortopedických vložek v dětském věku. Praha: Univerzita Karlova. Fakulta tělesné výchovy a sportu.

ROSSI, W.A. (2002). Children’s Footwear: Launching Site for Adult Ills. Podiatry Management, 10, 83-100.

VÉLE, F. (1997). Kineziologie pro klinickou praxi. Praha: Grada Publishing.