Bunions - hallux valgus

BLOG

06.03.23 372

Hallux valgus alebo vbočený palec je deformita prednej časti chodidla (palca), ktorá sa prejavuje zmenou osi palca alebo jeho vychýlením dovnútra. Špička palca je vyklonená smerom von od osi tela a ohýba sa smerom k ostatným prstom. Typický vbočený palec sa vyvíja na vnútornej strane, na báze kĺbu palca, kde sa problémy postupne zväčšujú a pridáva sa bolesť, často sprevádzaná výrazným funkčným postihnutím, ťažkosťami pri chôdzi a zníženou kvalitou života. Hallux valgus alebo vbočený palec je progresívna deformita. Je to jedna z najčastejších deformít ľudského chodidla, ktorá pacientom spôsobuje veľké ťažkosti a bolesti.

vbočený palec vs přirozené chodidlo

Hoci sa často uvádza, že ide čiastočne o genetický stav s vrodenou predispozíciou k deformite, hlavným vinníkom je nosenie nevhodnej "obuvi so špicatým podpätkom" alebo obuvi s tuhou podrážkou. Závisí však aj od životného štýlu a zaťaženia nôh. Najmä ak má človek nadváhu, riziko vzniku puklín sa zvyšuje.

Pri vyššom stupni deformity sa zvyšuje bolesť. Najmä pri dlhšom státí a chôdzi sa všetky fyzické aktivity stávajú ťažšími, spôsob chôdze sa postupne mení a rozsah pohybu palca sa znižuje.

Je dokázaná závislosť vývoja ochorenia od obuvi. Existujú štúdie, ktoré dokazujú, že u národov, ktoré začali nosiť modernú obuv, sa náhle objavili pukliny v populácii. Preto sú vo väčšine prípadov pacientmi s puklinami ženy, ktoré nosia elegantnú obuv. Výskyt puklín vychádza u žien v pomere 8:1, pričom percento výskytu sa zvyšuje s vekom.

Výskyt puklín

Palec mení svoju polohu postupne. Pacient si zvyčajne najprv všimne mierne vychýlenie palca od svojej osi a dlhé roky žije s mierne vybočeným palcom bez toho, aby situáciu riešil. V tomto štádiu je už kĺb palca zreteľne vystúpený a sú prítomné známky zápalu (bolesť, opuch, začervenanie, lokálne zvýšenie teploty). Až neskôr, keď palec začne byť bolestivý, pacient prichádza k lekárovi. Vtedy však už hallux valgus spôsobuje degeneratívne zmeny na palci.

Prevencia hallux valgus

široká špička respektující tvar chodidla napomáhá prevenci proti vbočenému palci

Postupne sa v starostlivosti o nohy prestávajú používať ortopedické vložky do topánok, a to aj u detí. "Najlepšou prevenciou je starostlivosť o nohy - správna obuv s dostatočným priestorom v prednej časti pre prsty a ich prirodzený pohyb, teda barefoot obuv alebo chôdza naboso, naťahovanie kĺbov palca nohy - (Toega cvičenia), masáže, naťahovanie Achillových šliach a lýtkových svalov sú ideálne.

Botičky negatívne ovplyvňujú kolená, bedrá a chrbát, preto je potrebné nebrať ich výskyt na ľahkú váhu a čo najskôr začať s prevenciou.

Pomoc pri vbočených pätách

Okrem vhodnej širokej barefoot obuvi môže pomôcť rázová vlna, laser alebo kinezio páska.

Navštívte fyzioterapiu. Fyzioterapeut s vami bude pracovať na identifikácii a zmene vonkajších faktorov, ktoré spôsobujú bolesť.

Manuálna terapia bude jemne pohybovať svalmi a kĺbmi

cielená fyzioterapia pre klenbu chodidla

Naše chodidlo má dve pozdĺžne a jednu priečnu klenbu. Ich úlohou je poskytovať chodidlu pružnosť a oporu celému telu. A práve palec na nohe tvorí koncový bod pozdĺžnej klenby a východiskový bod priečnej klenby. Je to jediný kĺb na chodidle, ktorý má spoločný význam pre obe klenby. Pri liečbe halluxu, aby sme správne zapojili chodidlo do všetkých jeho funkcií, pracujeme s tvarom celého chodidla, aby sme podporili jeho funkčnosť. Preto je nevyhnutné neprehliadnuť prácu s klenbami, väzivovým systémom a svalstvom. Zvýšite tým šance na úspech liečby vbočeného palca.

Chirurgické riešenie len ako posledná možnosť

Aj fyzioterapia a konzervatívna liečba majú svoje limity. V niektorých prípadoch pokročilých deformít sa odporúča konzultovať s ortopédmi a v prípade potreby pristúpiť k chirurgickému riešeniu. Po operácii by mala nasledovať správna rehabilitácia, pri ktorej fyzioterapeut obnoví funkciu chodidla a prostredníctvom cvičenia sa snaží zabrániť návratu vbočeného palca.

Často kladené otázky o vbočených pätách

Môže cvičenie opäť narovnať palec na nohe?

Áno, dá sa to dosiahnuť. Závisí to od toho, v akom štádiu sa hallux nachádza a ako dôsledne cvičíte. Ak je možné manuálne vyrovnať puklinu, t. j. dostať ju do osi, zmena je funkčná a pri dodržiavaní liečebného plánu je veľká šanca na výrazné zlepšenie. Ak je zmena už štrukturálna a palec sa nedá korigovať, estetické narovnanie pravdepodobne nie je možné. Cvičením je však možné odstrániť alebo znížiť bolesť pri chôdzi, zlepšiť pohyblivosť a rovnováhu nôh a tiež chrániť zvyšok tela pred preťažením.

Aká obuv je vhodná na vbočené palce?

Vhodná obuv má dostatočne široký priestor na prsty, aby sa v nej mohli oprieť všetky prsty a neboli pritlačené k sebe. Mala by mať aj pružnú podrážku, ktorá umožňuje nohe prispôsobiť sa terénu a cítiť povrch, po ktorom chodíte. Aj preto je pri hallux valgus vhodnábarefoot obuv, ale vždy odporúčame konzultáciu s fyzioterapeutom, ktorý posúdi váš celkový stav.

barefootová obuv VIVOBAREFOOT neutiskuje prsty a nebrání jejich přirozené funkci a pohybu

Môže pri halluxe pomôcť korektor halluxu?

Použitie korektora má zmysel len v niektorých prípadoch. Napríklad, ak je halux ešte len v počiatočnom štádiu, palec je ohybný, a korektor ho tak dokáže vyrovnať do osi. Ak je palec už natoľko stuhnutý, že pri nasadení korektora odtláča ostatné prsty, jeho použitie už nie je vhodné. Je dôležité vedieť, že korektory sú pasívnou pomôckou a nemôžu deformitu vyliečiť. Ich úlohou je skôr zmierniť bolesť než upraviť funkciu.

Aké cviky na Hallux Vaglus

Necvičte len palec, ideálne je cvičiť celé chodidlo. Je dôležité pripomenúť všetkým kĺbom a svalom chodidla, ako majú spolupracovať, aby sa zlepšila a precvičila ich funkcia a pohyblivosť.

Zvyšujte pohyblivosť a rozsah pohybu chodidla. Jednou rukou uchopte metatarzálny kĺb palca a udržujte jeho ideálnu polohu, druhou rukou uchopte palec a ukazovák. Skúste ním najprv mierne pohybovať zo strany na stranu, do flexie a narovnania alebo do miernej rotácie.

Uvoľnite chodidlo. Položte si chodidlo na tenisovú loptičku,terapeutického ježka alebo okrúhly predmet podobnej veľkosti, položte naň časť svojej váhy a pohybom chodidla po loptičke masírujte chodidlá. Je dôležité, aby pohyb vychádzal z kolena a aby sa loptička pohybovala rovno po strede chodidla medzi druhým a tretím prstom.

Vhodným cvičením je napríklad dvíhanie prstami vhodných predmetov, ako sú kocky Lega alebo rôzne predmety podobnej veľkosti. Tým sa trénuje úchopová funkcia chodidiel, ktorá prostredníctvom práce malých svalov tvaruje a posilňuje chodidlo.

Vytvorte si na chodidle priestor. Vložte prsty opačnej ruky medzi prsty chodidla a jemne ich ohnite a roztiahnite od seba.

Úprava ponožiek. Ponožky pomáhajú s uvoľnením mäkkých tkanív chodidla a zlepšujú krvný obeh. Nie sú určené ako cvičebná pomôcka pri chôdzi, skôr pomáhajú pri celkovom uvoľnení pri sedení, ležaní alebo spánku.

Pestujte prirodzený pohyb, chodievajte naboso alebo v barefoot obuvi. Pohybujte sa na rôznych povrchoch, v rôznom teréne. Napríklad zbierajte kamienky a stúpajte po nich vždy, keď si čistíte zuby, pozeráte televíziu alebo pracujete na počítači. Vhodné sú aj rôzne podložky na cvičenie, ktoré sú v predaji.

Nepokazte si liečbu nosením nevhodnej obuvi. Priestor na prsty musí byť priestranný a široký. V opačnom prípade hrozí, že sa vbočený palec ešte zväčší, preto potrebujete dostatok priestoru, aby sa na kĺbe netvorili pľuzgiere.

Korekcia páskou. Pri miernych a stredne ťažkých deformáciách je vhodná aplikácia kineziologických pások, ktoré umožňujú niekoľko dní až niekoľko týždňov korigovať správne postavenie palca na nohe. Výsledkom je zmenšenie uhla deformity, zníženie až odstránenie bolesti a zlepšenie kvality chôdze.

Nohy máme len jedny a je na každom z nás, ako sa budú skladať a ako dlho nás budú nosiť bez nepohodlia, za ktoré nosenie módnej obuvi naozaj nestojí.

Zdieľať článok



Páčil sa vám tento príspevok? Pošlite ho ďalej...



Registrujte sa

a získajte
množstvo výhod

  • Úplný prehľad nových produktov
  • História objednávok
  • Doprava zadarmo nad 50 €
  • 30-dňová lehota na vrátenie tovaru

Cookies

Naša spoločnosť používa súbory cookies na správne fungovanie vášho obľúbeného e-shopu, na prispôsobenie obsahu stránok vašim potrebám, na štatistické a marketingové účely. Kliknutím na tlačidlo prijímam nám udelíte súhlas ich zberom a spracovaním, a my vám poskytneme ten najlepší zážitok z nakupovania.

Vaše nastavenie súborov cookie

Tu máte možnosť prispôsobiť soubory cookie v súladu s vlastnými preferenciami a neskôr nastaviť alebo kedykoľvek vypnúť v pätičke webu.

Technické cookies sú nevyhnutné pre správne fungovanie webu a všetkých funkcií, ktoré ponúkajú.

Personalizáciu prevádzame na základe vami prehliadnutého tovaru. Ďalej potom upravujeme zobrazovaný obsah podľa toho, čo vás zaujíma.

Tieto cookies nám umožňujú meranie výkonu nášho webu a za pomoci získaných dát potom môžeme zlepšovať zážitok z nakupovania zákazníkom.

Tieto cookies sú využívané reklamnými a sociálnymi sieťami vrátane Googlu na prenos osobných údajov a personalizáciu reklám, aby boli pre vás zaujímavé.