Dámska jazda CHAMONIX - ZERMATT

BLOG

22.09.21 828

Spolu približne 175 km / 12500 m+ / 6 dní

Pred rokom sme s Klárou začali špekulovať o dlhšom treku v Alpách. Naše prvé plány sa týkali diaľkovej Tour de Mont Blanc, ale minuloročná situácia s Covidou nám nedovolila ísť, takže sme trek odložili na sezónu 2021. Našťastie Klára mala vyhliadnutú technicky náročnejšiu trasu, ktorá hlavne nie je taká turistická ako obchádzanie Bielej hory. V súťaži o týždňovú tašku vyhrala Walking Haute Route (WHR), trek z Chamonix do Zermattu alebo z hory Blanc na Matterhorn. Pôvodne bola táto trasa vytvorená ako zimná skialpová túra, ale priaznivci vysokohorskej turistiky ju upravili na letnú trekingovú verziu, ktorú zvládnu aj vysokohorskí amatéri ako ja.

Týždeň so ženou v horách, 24 hodín denne - to znie dosť desivo. Ale Klára je asi jediná žena, s ktorou by som si takéto dobrodružstvo vedel predstaviť. Okrem toho sme už absolvovali niekoľko spoločných výletov s prenocovaním vonku a zhodnotili sme, že toho veľa nezmôžeme. Nakoniec aj výlet dopadol dobre, keďže veľká časť našej bežeckej elity sa v nami zvolenom termíne vybrala do Chamonix na preteky UTMB. Využili sme voľné miesto v aute a previezli sme sa s Peťom a Skokym.

Deň 0: Chamonix - Col de Balme (16,5 km / 1100 m+)

Do Chamonix sme dorazili v sobotu popoludní. Cestou stretávame Palonca (spolu s Filipom budú tvoriť budúci druhý najrýchlejší tím na trase PTL). Palonc mi požičiava tracker s aktualizovanou SIM kartou, aby nás rodina a priatelia mohli sledovať na našej ceste. Po 16.00 hodine si na chrbty naložíme batohy plné jedla (pretože vo Švajčiarsku by sme na chatách nemali dostatok jedla), odfotíme sa na námestí pri soche a vyrazíme údolím smerom na Col de Balme. Je to veľmi príjemný začiatok, stúpanie je mierne. Naše prvé kilometre sledujú trasu diaľkového behu Tour de Mont Blanc v rovnakom čase a stále stretávame dosť turistov. K večeru si nasadíme čelovky a okolo 21.00 h dorazíme na Col de Balme (2191 m), ktorý sa nachádza na francúzsko-švajčiarskej hranici. Okamžite staviame stan a ideme spať.

20210821 200018

20210822 075245

Deň 1: Col de Balme - Fontenelle (30,5 km / 1600 m+)

V noci nás prekvapí pomerne silný dážď. Na začiatok to máme ako výborný testovací stan, ktorý Klára pred odchodom utesnila silikónom - výborne, stan nepustil ani kvapku. Vzhľadom na nepriaznivé počasie ignorujeme budík. Vstávame, keď prestáva pršať, a oproti pôvodnému plánu meškáme asi 1,5 hodiny. V stane chytáme francúzsky signál s roamingom EÚ, posielame posledné správy rodine a priateľom a vyrážame do Švajčiarska.

Úvodné kilometre sú krásne, na vrstevnici míňame malebnú chatu Les Grands. Otvárajú sa nám prvé výhľady na ľadovce a okolo cesty sa začínajú objavovať prvé kríky chutných čučoriedok. Potom zostupujeme k chate Chalet du Glacier (1550 m). Cestou stretávame skupinu značkárov pre jednu z trás UTMB. Pri chate si urobíme krátku prestávku na občerstvenie, pretože nás čaká dlhé a náročné stúpanie do sedla Fenêtre d'Arpette (2665 m). Výstup je náročný najmä preto, že naše batohy sú ešte plné zásob potravín na niekoľko dní. Zostup zo sedla je dosť technický, chvíľu preskakujeme veľké balvany a len zisťujeme, kadiaľ vedie cesta. Neskôr prechádzame na pohodovú turistickú trasu a zostupujeme nekonečnou naklonenou rovinou k jazeru Champex (1500 m).

Nasleduje pomerne nenáročný úsek ďaleko od hôr. Musíme prejsť cez dedinky Sembrancher a Villette a ďalej pomaly stúpať až do Verbier. V nohách už máme vyše 30 kilometrov, navyše na večer trochu prší a naša morálka klesla natoľko, že sme sa zbalili na autobusovej zastávke v dedinke Fontenelle (1050 m).

20210822 081148

20210822 085502

20210822 094255

20210822 195220

Deň 2: Fontenelle - Lac des Dix (26 km / 2500 m+)

Mali sme rušnú noc, každú chvíľu nás míňali autá a takmer sme nespali. Aby sme sa vyhli udiveným pohľadom cestujúcich čakajúcich na prvé autobusy, vstali sme po 5:30 a vyrazili na ďalšiu etapu ešte za tmy. Naša taktika je ráno sa rýchlo zbaliť a až neskôr si dať pokojné raňajky na slnku a prípadne vysušiť stan a spacáky. Tentoraz sme raňajkovali za Verbierom vo výške takmer 1900 m.

Konečne začíname stúpať strmšie. Najprv prechádzame zjazdovkami (sme v jednom z najväčších lyžiarskych stredísk vo Švajčiarsku, v Štyroch údoliach), neskôr prichádzame do skutočných hôr. Na chate Cabane du Mont-Fort (2420 m) sa môžeme pozerať len do sivých mrakov, ale keď stúpame na Col de la Chaux (2940 m), obloha sa začína pretrhávať. Pri výstupe na priesmyk kráčame po okraji ľadovca, takže musíme prejsť cez prvé snehové pole.

Ďalej nás čaká krásny horský úsek vo vysokej nadmorskej výške, keď prechádzame okolo niekoľkých jazier Col de Louvie (2921 m), Col de Prafleuri (2987 m) a Col des Roux (2804 m). Pri jednom z jazier si dáme obed a na slnku si vysušíme stan (ešte mokrý z prvej noci). V ďalšom úseku nás dobehnú nejakí dvaja športovci, tak ich poprosím, aby nás odfotili: "Nie, prepáčte, sme na pretekoch". Až keď nás chalani míňajú, vidím na ich chrbtoch štartové čísla s logom trasy PTL. Nasleduje pomerne technický úsek a náročné stúpanie do sedla Prafleuri, chlapci to majú dosť divoké. Na chate Prafleuri nám potvrdili, že sme sa o túto časť trasy delili s jazdcami PTL a že oni boli vedúcou dvojicou na čele pretekov. Cestou späť zo sedla Roux vidíme aj druhú dvojicu, náš skvelý CZ tím Palonec a Filip. Veľmi príjemné spestrenie (pre nás aj pre chalanov, ktorí sa po pár krátkych vetách kotúľajú ďalej). Stan si staviame pri Lac des Dix (2400 m) a obklopení horami si chvíľu užívame, než ideme spať.

20210823 131400

20210823 132044

20210823 145129

20210823 173823

20210823 181305

20210823 200240

Deň 3: Lac des Dix - Lac des Autannes (29 km / 2160 m+)

Od jazera stúpame do ďalšieho sedla. Cestou míňame ďalšie tímy PTL (jeden deň pretekov a už majú viac ako 15-hodinový odstup od vedúcej dvojice). Oficiálna trasa do Zermattu vedie štandardne na Col de Riedmatten (2919 m), ale my uprednostňujeme možnosť na Pas de Chévres (2855 m) - sedlo je časovo vzdialenejšie, ale hlavne vyzerá exponovanejšie. Už z diaľky sa zameriavame na rebríky, po ktorých budeme stúpať do sedla. Cestu nám spestria robotníci, ktorí odstreľujú padajúce balvany a pravdepodobne pripravujú nový chodník, ktorý povedie do sedla cez horný traverz.

V sedle Chévres chytáme prvé slnečné lúče a vychutnávame si výhľady do údolia a na chatu Dix. Po krátkom zostupe sa zastavíme pri potoku na slnku, vychutnáme si neskoré raňajky a opäť sa osušíme.

Zostupujeme údolím do dediny Arolla, kde si krátko oddýchneme od vrcholov hôr. Zostupujeme (a občas mávame) pozdĺž rieky do dediny Les Haudéres (1450 m). Odtiaľ už len stúpanie cez ďalšie dediny. Na naše sklamanie tu nie sú otvorené žiadne obchody (v lete je otváracia doba obmedzená, hlavná sezóna je pre lyžiarov). Uspokojíme sa s kávou a neskorým obedom z vlastných zásob, aby sme aspoň odľahčili naše batohy.

Čaká nás dlhé, ale veľmi príjemne mierne stúpanie na Col de Torrent (2916 m). Prechádzame mnohými serpentínami, obklopenými kvitnúcimi alpskými lúkami, a vychutnávame si výhľady na okolité vrcholy. Akokoľvek sme sa tohto výstupu obávali, nakoniec to bol jeden z najpríjemnejších výstupov. A podobné to bolo aj cestou dole. Po niekoľkých výhybkách sme klesli k jazeru Lac des Autannes (2700 m), kde sme si rozložili stan a vychutnávali si výhľad na údolie, ktoré sa od zapadajúceho slnka sfarbovalo do oranžových odtieňov. Je to nádhera!

20210824 092546

20210824 111741

20210824 185046

20210824 194040

20210824 200203

Deň 4: Lac des Autannes - údolie Turtmanntal (28,5 km / 1950 m+)

Cez noc mierne pršalo, ráno sme zo stanu striasli námrazu. Pri pohľade na hory je však jasné, že nás čaká ďalší krásny deň, obloha je jasná ako deň. Keď zostupujeme k Lac de Moiry (2250 m), vychutnávame si výhľad na ľadovec Moiry (ktorý, mimochodom, veľmi rýchlo mizne v dôsledku globálneho otepľovania). Pri jazere využijeme verejné toalety na prezlečenie a základnú hygienu a vydáme sa do sedla Corne de Sorbois (2800 m). Na vrchole máme výhľad na ďalšie vrcholy, ale aj na miestne lyžiarske stredisko.

O niečo nižšie si dávame prestávku na raňajky a osušenie a ja posielam Ladovi SMS, aby skontroloval otvorené potraviny v Zinale (teraz už naozaj budeme potrebovať doplniť zásoby). Do Zinalu prichádzame asi 1,5 hodiny pred otvorením supermarketu, takže chytáme miestnu verejnú wi-fi, aby sme sa pozdravili s najbližšími a skontrolovali predpoveď počasia. Prvé, čo na mňa vyskočí, je niekoľko správ, ktoré na prvý pohľad nedávajú zmysel. Po chvíli listovania v našej skupine pre diaľkové behy na Facebooku sa dozvedám, že včera večer sa na jednom z pretekov UTMB stala tragédia. Hory dávajú, hory berú. Hory mi v posledných dňoch dávajú pocit nekonečnej slobody a šťastia. A teraz vzali život jednému z našich priateľov...

V supermarkete vyzdvihneme pár predražených kúskov jedla, poriadne sa najeme a pokračujeme do miestneho stúpania v opačnom smere ako legendárne preteky Sierra-Zinal. Klára našla v mapách veľmi zaujímavú "skratku". Oddeľujeme sa od oficiálneho variantu WHR a stúpame do sedla Forcletta (2850 m). K večeru míňame pastiersku horskú dedinu a kúsok za ňou sa pripájame na traverzový chodník údolím Turtmanntal. Aby sme stihli zajtrajšie plány, musíme sa dostať čo najbližšie k jazerám pod chatou Turtmannhütte. Nakoniec si postavíme stan priamo na traverzovom chodníku s výhľadom na údolie a ľadovec Turtmanngletscher a za tmy si uvaríme večeru.

20210825 065504

20210825 065733

20210825 092016

20210825 112642

20210825 184334

20210825 195006

20210825 202811

Deň 5: Údolie Turtmanntal - Randa (21 km / 1730 m+)

Dnes nás čaká vrchol našej cesty, plánujeme vystúpiť na Üssers Barrhorn (3610 m), ktorý je najvyšším alpským vrcholom dosiahnuteľným pešou turistikou, bez horolezeckého výstroja. Vyrážame pred šiestou hodinou ráno, aby sme vrchol dosiahli skôr, ako sa tam dostanú mraky. Na chate si dáme rýchle raňajky a pokračujeme smerom nahor. Obklopení vysokými horskými štítmi stúpame mesačnou krajinou, prakticky všetka vegetácia zmizla. Sme vo svete skál, štrku, snehu, ľadovcov a jazier.

Stúpame do sedla Schöllijoch (3343 m), kde sa nám naskytne prvý pohľad na zostupovú trasu. Bežne sa po tejto trase chodí opačným smerom, pretože od chaty Topallihütte sa stúpa po ľadovci do sedla, nad ktorým je cesta zaistená lanami a stupmi. Zostup po ferrate bude s ťažkým batohom náročnejší, ale prichádzajúci turisti nás ubezpečujú, že istenie je dostatočné a cesta po ľadovci je bezpečná.

Batohy teda nechávame v sedle a ľahkým tempom začíname stúpať na vrchol. Zo začiatku nám to ide veľmi dobre, ale po chvíli sa kvôli riedkemu vzduchu zadýchame a na vrchol sa dostávame nafúknutí, akoby sme mali batohy stále na chrbte. Odmenou nám je dokonalý výhľad na vysoké štíty hôr na všetky strany. Hora Blanc, spoza ktorej sme pred piatimi dňami vyrazili, je tak strašne ďaleko. Obloha je jasná, viditeľnosť dokonalá, v srdci mi bije šťastie spolu so smútkom z nedávnej smutnej udalosti.

Asi po 40 minútach kochania sa zostupujeme späť do sedla, hádžeme na seba batohy a schádzame po ferrate k ľadovcu. Počas zostupu ručne uťahujem niektoré spoje skrutiek v istení (Švajčiari to mohli udržiavať trochu lepšie), adrenalín mi stúpa, ale zostup je inak úžasný. Snažíme sa čo najrýchlejšie prejsť cez ľadovec, predsa len je už po dvanástej a sneh sa na prudkom slnku rýchlo topí. Prechádzame cez jednu trhlinu (radšej sa do nej nepozerám, aby som sa nevystrašil). Za ľadovcom sa nám uľaví, že sme dostatočne ďaleko od topiaceho sa ľadovca a nebezpečenstva padajúcich skál, a tešíme sa zo zážitkov, ktoré nám dnes hory pripravili. V závetrí si konečne dávame dlhšiu prestávku, aby sme sa najedli a osušili, 2 kozorožce nám tiež prichádzajú zaželať všetko dobré.

Pred Topalihütte odbočíme na smerovníku doprava do dediny Randa. Mysleli sme si, že dnes už budeme len klesať, ale zdanlivo obyčajná traverzová cesta sa pred nami ešte niekoľkokrát zvlní a my prekonáme ďalších niekoľko sto výškových metrov. Opäť nás začínajú obklopovať lúky a míňame stáda kôz a oviec. Naše telá už začínajú byť unavené, ale krása okolitej prírody nás nabíja ďalšou energiou. Míňame stovky kríkov pokrytých čučoriedkami, niekoľkokrát sa zastavíme, aby sme si nazbierali modré bobule plné čerstvej energie. Popoludňajšia káva v tráve s výhľadom nám dnes mimoriadne chutí. V podvečer rozkladáme stan tesne nad dedinou Randa.

20210826 070110

20210826 115950

20210826 123339

20210826 153030

Deň 6: Randa - Zermatt (23 km / 1500 m+)

Dnes máme deň odpočinku. Doprajeme si dlhší spánok a pomaly sa vyberieme do centra Randy, kde si v miestnom obchode kúpime výdatné raňajky. V historickom centre si urobíme ešte jednu zastávku v malej miestnej galérii, ktorá opisuje nešťastný rok 1991, keď v obci došlo k dvom veľkým zosuvom pôdy a zatopeniu časti dediny. Z Randy stúpame na ďalší výškový bod, za ktorým sa vydajú víkendoví turisti. Prichádzame k visutému mostu Charlesa Kuonena, ktorý je najdlhším visutým mostom pre peších (494 m). Most sa nachádza na diaľkovej trase Europaweg a nahradil pôvodný most Europabrücke, ktorý bol zničený pri zosuve pôdy.

Od mosta pokračujeme po traverzovej ceste, ktorá sleduje časť trasy Tour Monte Rosa. Cestou stretávame dvojicu mladých Čechov, ktorí nám poskytujú hotspot zo svojej švajčiarskej SIM karty. Dozvedáme sa, že naša Peťa beží trasu CCC (ďalšie preteky zo série UTMB) ako prvá žena. Táto informácia nás tak nakopne, že sa rozhodneme ísť popoludní pešo do Zermattu a dostať sa do Chamonix. Možno Peťu ešte zastihneme v cieli.

V dedinke Ottafe si dávame krátku obedňajšiu prestávku s výhľadom, do Zermattu nám zostáva už len posledných pár kilometrov. Cestou údolím Mattertal sa nám naskytnú ďalšie nové výhľady, Matterhorn máme ako na dlani. Krátko po 17. hodine prichádzame do Zermattu a smerujeme do centra. Fotografujeme sa s Matterhornom v pozadí a takto končíme našu týždňovú púť. Vlastne by sa dalo povedať, že to bola šesťdňová púť, pretože prvý a posledný deň sme šli len pol dňa. V Zermatte sme sa vlakom presunuli do Täsche (jediná možná možnosť, ako sa dostať z mesta, autá tu nie sú) a z Täsche sme sa do Chamonix vydali stopom. Peťu sme pod cieľovým oblúkom zmeškali asi o 20 minút, ale potom sme sa stretli v meste a mohli sme tejto úžasnej a skromnej bežkyni osobne zablahoželať k jej krásnemu výkonu.

20210827 093317

20210827 110911

20210827 120935

20210827 144619

Vybavenie

Na trek som si obula takzvané "snehule", teda VIVOBAREFOOT Primus Trail II All Weather FG, čo sú bežecké topánky do každého terénu s vodoodpudivou tkaninou. Ako sa ukázalo, boli výbornou voľbou na týždňový trek. Cestou sme prešli cez množstvo horských potokov a prekonali niekoľko snehových polí. Hoci topánky nie sú úplne nepremokavé, zvládnu krátky trek snehom alebo ľahké premočenie so suchými nohami. Zároveň sú topánky priedušné. Keďže sme boli vo vysokých nadmorských výškach, kde je aj v lete dosť chladno (najmä ráno), v topánke som mal vložku. Reťazové ponožky som vôbec nepoužíval.

Batoh bol jasnou voľbou, Montane Trailblazer 44 je ultraľahký batoh s veľkou kapacitou, takže je ideálnym batohom na týždňový trek. Veľký počet bočných vreciek zaručuje, že vodu, občerstvenie, mobilný telefón a buffu s rukavicami budete mať vždy po ruke.

Môj výber oblečenia bol väčšinou od spoločnosti Montane. Funkčné tričko s krátkym rukávom bolo základom takmer na každý deň a na večer alebo skoro ráno som k nemu pridal tričko s dlhým rukávom alebo vetrovku. Bundu Goratex alebo pertexové nohavice som prakticky nemusel vyťahovať z batohu, keďže počas dňa takmer nepršalo. Do vyšších nadmorských výšok som nosil dlhé nohavice, ale väčšinu treku som prešiel v šortkách. Na večery a chladné noci som pridal ďalšie 2 vrstvy dlhého trička a páperovej bundy. Mal som so sebou aj kvalitné pončo pre prípad silného dažďa.

Na spanie som si vzal spací vak Warmpeace Viking 300 a pribalil som si tenkú vložku do spacieho vaku. Ako podložku som mal svoj obľúbený nafukovací matrac Therm-a-rest NeoAir. Spali sme v stane.

Pre pohodlie a dovolenkovú atmosféru sme sa rozmaznávali teplým jedlom a nápojmi, takže sme mali so sebou varič a základné náčinie. Veľmi sa osvedčila Klárina 1-litrová mäkká fľaša s filtrom Decathlon, cez tento filter som si prelieval vodu do svojich 0,5-litrových mäkkých fliaš. Plastovú 1,5-litrovú PET fľašu som vždy naplnil tesne predtým, ako som plánoval variť.

Turistické palice boli nevyhnutnosťou, bez nich by som tie kopce asi nezvládol.

Večer som si svietil super skladnou a univerzálnou čelovkou Petzl Iko Core.

Samozrejmosťou boli slnečné okuliare, opaľovací krém a základná lekárnička.

Jedlo (vegánske)

Vedeli sme, že vo Švajčiarsku budeme nakupovať minimálne. Takže taktika bola jasná - cesta autom do Chamonix bola jedno veľké obžerstvo, urobili sme si dobré energetické zásoby. Pravidlom bolo, že každé ráno na treku som si nasypal pohánkové vločky (môžete ich zaliať studenou vodou) so zmesou strúhaného kokosu, hrozienok a slnečnicových semienok. Pridala som aj niekoľko orechov (mala som vrecko mandlí, lieskových orieškov a para orechov). Na dochutenie som mala škoricu a pribalila som si jeden agávový sirup na osladenie (alebo na rýchle doplnenie cukrov pri výstupe). K prvým trom obedom som mal tri krekry a tri vegánske nátierky. Pribalil som si aj niekoľko energetických tyčiniek a sušené ovocie. Na večeru som mal rozmixovaný kuskus so sušenými paradajkami, hubami, provensálskym korením a na dochutenie som si zobral zeleninové bujónové kocky a čili.

Poďakovanie

Obrovská vďaka Kláre za to, že to všetko naplánovala, vydržala so mnou a bola mi skvelou partnerkou! Vďaka patrí aj mojim partnerom VIVOBAREFOOT a Montane, ktorých funkčné vybavenie výrazne prispelo k vysokému komfortu počas celého treku, a Paloncovi, vďaka ktorého trackeru nás mohli naši priatelia sledovať z pohodlia domova. Ďakujem horám, že nás prijali v plnej kráse a umožnili nám načerpať kus svojej energie. Niekto tam hore nám na tejto ceste veľa prial, mali sme naozaj skvelé podmienky.

Zdieľať článok

Páčil sa vám tento príspevok? Pošlite ho ďalej...

Registrujte sa

a získajte
množstvo výhod

• Úplný prehľad nových produktov
  • História objednávok
  • Doprava zadarmo nad 50 €
  • 30-dňová lehota na vrátenie tovaru

Cookies

Naša spoločnosť používa súbory cookies na správne fungovanie vášho obľúbeného e-shopu, na prispôsobenie obsahu stránok vašim potrebám, na štatistické a marketingové účely. Kliknutím na tlačidlo prijímam nám udelíte súhlas ich zberom a spracovaním, a my vám poskytneme ten najlepší zážitok z nakupovania.

Vaše nastavenie súborov cookie

Tu máte možnosť prispôsobiť soubory cookie v súladu s vlastnými preferenciami a neskôr nastaviť alebo kedykoľvek vypnúť v pätičke webu.

Technické cookies sú nevyhnutné pre správne fungovanie webu a všetkých funkcií, ktoré ponúkajú.

Personalizáciu prevádzame na základe vami prehliadnutého tovaru. Ďalej potom upravujeme zobrazovaný obsah podľa toho, čo vás zaujíma.

Tieto cookies nám umožňujú meranie výkonu nášho webu a za pomoci získaných dát potom môžeme zlepšovať zážitok z nakupovania zákazníkom.

Tieto cookies sú využívané reklamnými a sociálnymi sieťami vrátane Googlu na prenos osobných údajov a personalizáciu reklám, aby boli pre vás zaujímavé.