Som presvedčená o pozitívnom vplyve bosej chôdze na našu psychickú pohodu, hovorí Šárka Bambasová

BLOG

24.09.20 73

Inšpiratívny rozhovor s jogínkou Šárkou Bambasovou nielen o joge, ale aj o spoločenských rolách a prínosoch bosej obuvi na psychiku.

Šárka, začnime od začiatku. Ako by si sa opísala vlastnými slovami?

Vlastne to nie je veľmi jednoduchá otázka na začiatok. Pretože jednou z mojich tém v poslednom čase je uvažovanie o tom, ako kategorizujeme seba a ľudí okolo nás, ako si dávame nálepky, ktoré nás predurčujú a ovplyvňujú to, čo očakávame od seba a od druhých. Dosť často negatívne.

Som teda v procese neustáleho predefinovávania toho, ako vnímam samu seba a kto som. Napríklad, ak poviem, že som jogín, myslím si, že každý si predstaví flexibilitu, možno niekoho, kto je v pohode. Väčšinou som asi v pohode, ale joga pre mňa znamená aj pravidelné vystupovanie z komfortnej zóny. Byť jogínom je pre mňa asi najviac o snahe odhaliť svoj potenciál a ísť za tým, čo ma v živote napĺňa.

Keď napríklad poviem, že som mama, niektorým ľuďom sa vybavia šálky studenej kávy, niektorým všetky tie pekné aktivity s deťmi, ale je v tom aj veľa podmieňujúcich faktorov, napríklad to, že mi to nevytvára skvelú pozíciu na trhu práce a možno sa tým podvedome znevýhodňujem a potom nevyužívam svoj plný potenciál. To je jedna z lekcií, ktorú som sa, myslím, tento rok naučil. Z profesionálneho hľadiska teraz začínam novú kapitolu, o ktorej viem, že bude náročná, ale krásna - budem pracovať s mladými ľuďmi v ich voľnom čase a dúfam, že sa nám spoločne podarí nájsť svoj talent, potenciál a samých seba.

Moje záľuby boli vlastne vždy také, ktoré ma vyvádzali z mojej komfortnej zóny a niekam ma posúvali. Vždy som rád cestoval a rád som cestoval sám. Zo športov u mňa zvíťazilo horolezectvo a milujem zjazdové lyžovanie. Rád sa učím nové veci. Som stále v pohybe...

Prezraďte nám a našim čitateľom, čo vás priviedlo k joge? Ako dlho je neoddeliteľnou súčasťou vášho života?

Na moju prvú hodinu ma priviedla kamarátka z práce. Ešte predtým ma presvedčila, že potrebuje partnera na lezenie. To bolo pred viac ako desiatimi rokmi. Dnes to ani nepovažujem za svoje jogové začiatky, ale bolo to moje prvé stretnutie s jogou. V tom čase som vyskúšala rôzne kurzy a štýly a jogu som považovala len za príležitostný strečing po práci. Môj vzťah k joge a lezeniu sa odvtedy veľmi zmenil, ale obe si natrvalo našli cestu do môjho života a do veľkej miery ho ovplyvnili.

Joga je neoddeliteľnou súčasťou môjho života už niečo vyše päť rokov. Pravidelne cvičiť som sa rozhodla v predchádzajúcom zamestnaní, kde som často cestovala. Začala som so sebou nosiť cestovnú podložku a cvičila som podľa videí na YouTube. Počas tehotenstva som jogu na chvíľu opustila, ale po pôrode to bol ideálny spôsob, ako pravidelne cvičiť a získať späť svoju kondíciu. Bola som na tom závislá, a keďže som hľadala spôsob, ako sa rozvíjať aj počas materskej dovolenky, prihlásila som sa na kurz pre učiteľov jogy.

Ste oddanou, a ak sa nemýlim, aj certifikovanou učiteľkou hatha a jin jogy? Čo presne myslíte pod týmito názvami?

Hatha joga je to, čo si väčšina z nás predstavuje pod pojmom joga - fyzická joga, cvičenie jogových pozícií. Hatha joga zahŕňa mnohé štýly, ktoré sa dnes bežne praktizujú. Moja jogová prax je rôznorodá, takže široký pojem hatha je asi jediný spôsob, ako ju môžem jedným slovom opísať.

V preklade je hatha kombináciou dvoch slov ha a tha, čo znamená slnko a mesiac. Odkazuje na prirodzené cykly a energie, ktoré má každý z nás v sebe. Slnko je symbolom mužskej energie a mesiac ženskej. Cieľom hatha jogy je pozitívne ovplyvniť tieto energie a uviesť ich do rovnováhy.

Jin joga je relatívne nový štýl, ktorý vychádza z najnovších poznatkov o fasciách a z tradície pasívneho strečingu, ktorý sa historicky využíval v rôznych bojových umeniach. V jin joge sa cvičia jednoduchšie pozície, v ktorých sa zvyčajne vydrží 3 - 5 minút. Tým sa pôsobí na myofasciálne línie v tele, dôkladne sa naťahujú a uvoľňujú stagnujúce štruktúry. Fascinujúce je, že myofasciálne línie v mnohom zodpovedajú meridiánom známym z čínskej medicíny. Jin joga je preto takým zaujímavým stretnutím tradície a poznatkov modernej vedy. Môžeme ju považovať za dôkladné pretiahnutie, ale aj za prostriedok na liečenie našich zdravotných neduhov a psychiky. Jin joga nie je štýl na každodenné cvičenie. Je potrebné ju striedať s posilňovacími aktivitami. Najlepšie funguje v kombinácii s inými štýlmi.




Joga - pre niekoho je to predovšetkým strečing, pre iného meditačný nástroj, pre ďalšieho životný štýl... Každý si v nej nájde to svoje. Podeľte sa s nami a našimi čitateľmi o to, čo pre vás joga znamená.

Joga je pre mňa všetko, čo ste spomenuli. Každý z nás prichádza k cvičeniu jogy odinakiaľ, aj keď väčšina z nás asi cez telesnú. Vyššia psychická odolnosť a duchovnosť sa časom pridávajú. Pravidelné cvičenie jogy sa potom stáva životným štýlom. Napríklad meditácia sa v joge považuje takmer za vrchol - telo na ňu musí byť pripravené a človek musí byť fyzicky schopný pokojne sedieť, čo je veľmi náročné. Poznám však ľudí, ktorí pravidelne meditovali a potom začali cvičiť len asány.

V tradičnom ponímaní jogy, keď je človek v súlade sám so sebou a so svojím okolím, dostáva sa k fyzickej praxi. Keď je telo pripravené, prejde viac k dychovým cvičeniam, ktorých cieľom je silnejšie pozitívne ovplyvniť tok energie v tele (dýchanie môže byť intenzívnejšie ovplyvnené ako fyzická aktivita). V istej fáze potom človek začne vnímať momenty, keď je pri cvičení akoby mimo svojich zmyslov. Meditácii predchádza koncentrácia - ktorú ja osobne vnímam ako ovplyvňovanie mysle a vedomé spomalenie toku myšlienok. Pravidelnou meditáciou možno dosiahnuť osvietenie - o tom, čo to vlastne je, sa vedú dlhé diskusie, pretože ide o úroveň vedomia, ktorá nie je uchopiteľná našou mysľou.

Toto sú stručne a zjednodušene opísané stupne jogy. Pri našom spôsobe života sa pravdepodobne nikto z nás nikdy nedostane do bodu, keď sa meditácia stane hlavnou náplňou jeho dňa a dosiahne trvalú jednotu so všetkým vo vesmíre. Snaha o to sa pravdepodobne nikdy nestane ani naším životným cieľom, ale aj tak má podľa môjho názoru zmysel venovať sa joge aj na iných ako fyzických úrovniach. Pravdepodobne to aj tak príde prirodzene - fyzická prax prináša zážitky na iných úrovniach a tie sa zasa premietajú do nášho každodenného života.


Určite si vyžaduje mnoho hodín cvičenia, aby sme zvládli tie náročné jogové pozície. Ako sa vám to darí skĺbiť s prácou, rodinou a deťmi (máte ich viac ako jedno)?

Myslím, že každý, kto začne pravidelne cvičiť jogu, ju nakoniec prestane považovať za cvičenie. Ako sa telo postupne uvoľňuje, klesá aj naliehavosť a potreba niečo v joge dosiahnuť. Pri pravidelnom cvičení sa začnete vo vlastnom tele cítiť oveľa lepšie, nebudete sa chcieť vrátiť do stavu, v ktorom ste boli predtým, a dobrý pocit sa stane cieľom. Hovorí sa, že "cvičenie a všetko príde". Možno neprídu všetky ťažké pozície, ale príde toho veľa, rozhodne viac, ako ste si na začiatku cesty dokázali predstaviť. Asi som si tiež zvykla myslieť, že ťažké pozície sú výsledkom dlhého každodenného cvičenia alebo sú dosiahnuteľné len pre ľudí, ktorí majú základy z detstva napríklad v gymnastike, ale nie je to tak. Pravidelnosť je dôležitejšia. Sú dni, keď mám na jogu len dvadsať minút. Sú dni, keď celé moje cvičenie pozostáva z relaxácie v savane. Ak sa necítim dobre, vynechám jogu úplne - ale myslím, že za posledných 4 - 5 rokov som nikdy nevynechala jogu na viac ako týždeň. Keď sa začne vracať stuhnutosť a negatívne myslenie, vždy ma to pritiahne späť na podložku. Jogu dokážem skĺbiť s rodinou a prácou. Nie je to na pokojné dvojhodinové cvičenie každý deň, ale vždy sa dá nájsť polhodinka ráno alebo večer. Pracujem na plný úväzok a mám aktívneho štvorročného syna. Zvyčajne cvičím, keď malý spí. V lete trávime veľa času na záhrade a vždy si rozbalím podložku a cvičím, hoci sa občas zmením na preliezačku alebo trampolínu. Na jogu využívam takmer každú chvíľu, ktorú mám pre seba - je to pre mňa najlepší spôsob, ako byť v súlade sama so sebou.

Samozrejme, joga sa najčastejšie cvičí naboso a v pohodlnom oblečení, ktoré vás nijako neobmedzuje. Preniesli ste si tento zvyk do každodenného života?

Áno. Pravdepodobne nielen kvôli joge, ale aj kvôli rodičovskej prestávke. Keď niekoľko rokov nemusíte nosiť nepohodlné oblečenie, zrazu sa k nemu nechcete vrátiť. Patrím k tým ženám, ktoré legíny povýšili na nohavice a vykašľali sa na kliky. Vyhľadávam univerzálne a pohodlné oblečenie. Nejde o to, že by som legíny nosila do práce (aj keď klamem, že som legíny do práce nikdy nenosila - hodia sa k niektorým šatám). Prichádzam na to, že možno aj tesné oblečenie, má vplyv na držanie tela. A zlé držanie tela vytvára v tele bloky, ktoré nás negatívne ovplyvňujú, preto hľadám voľnosť pohybu vždy a všade.

Joga vás núti zamyslieť sa nad tým, čo vás definuje. Nie je to oblečenie ani fyzický vzhľad. Často nasledujeme spoločenské trendy, pretože nás nenapadne, že veci sa dajú robiť aj inak. Keď zrazu zistíme, že upustenie od určitých zvykov nezmení spôsob, akým nás ľudia vnímajú, a sami sa začneme cítiť slobodnejšie, tieto zmeny v našom živote sa začnú sčítavať. Myslím na ekológiu a dôsledky svojho správania - už necítim potrebu mať plnú skriňu moderného oblečenia, ktoré o pár rokov vyhodím. Prestala som používať mejkap - životné prostredie táto zmena aj tak nikdy veľmi neoslovila. Ušetrila som veľa peňazí, času a tiež som prestala vytvárať množstvo drobného nerecyklovateľného odpadu. Možno aj to môže byť spôsob, ako ušetriť 20 minút denne na cvičení jogy.

A to nás privádza k barefoot obuvi. Povedzte nám, ako ste sa k tomu dostali a ako dlho už nechávate svojim nohám voľnosť, dostatok priestoru a flexibilnú obuv?

Mojou prvou barefoot obuvou boli ručne vyrobené sandále huarache, ktoré som nosil asi dve letá po sebe. V tom čase sa ku mne z rôznych zdrojov začali dostávať informácie o pozitívnych účinkoch bosej chôdze. Myslím, že spolu s nimi sa objavilo aj niekoľko mýtov - spočiatku som sa trochu bál investovať do barefoot obuvi, pretože som počul príbehy o tom, ako ľuďom nesedí a ako ju musia po niekoľkých týždňoch vyhodiť. Na chôdzu naboso si treba zvyknúť, najmä ak ste celý život nosili tesné topánky s tvrdou podrážkou. Na každého však má pozitívny vplyv. Dá sa to prirovnať k tomu, keď začnete behať a neočakávate, že hneď zabehnete maratón. Svaly spočiatku bolia, dokonca aj po odbehnutí jedného kilometra, takže si musia zvykať postupne. Naše chodidlá sú plné svalov, ktoré treba aktivovať a posilniť, kým sa chôdza naboso stane opäť prirodzenou. Záťaž musí byť primeraná zdravotnému stavu.

Pre mňa bol prechod na bosú chôdzu celkom prirodzený vývoj, žiadny veľký skok - napríklad doma som nikdy nechodil v papučiach a v lete často chodím po tráve bez topánok. Odmalička som milovala pocit bosých nôh. Asi preto som nikdy nemala deformované nohy. Po ručne vyrobených sandáloch som si zaobstarala kompromisnú obuv - ohybnú obuv s pružnou podrážkou, lenže špička bola stále užšia ako prirodzený tvar chodidla. Keď som si ich nevyzul ani v zime na snehu a pevná obuv mi začala byť nepohodlná, uvedomil som si, že chcem chodiť stále "naboso", a zaobstaral som si svoju prvú Vivu. To bolo pred necelými dvoma rokmi. Teraz už nenosím iné topánky ako barefooty. Túto zimu som dva dni nosil topánky s malým podpätkom a potom som týždeň naťahoval stuhnuté lýtka - chôdza naboso naozaj prináša veľký rozdiel v nastavení tela.

Zaznamenali ste nejaké výrazné zmeny v rovnováhe a držaní tela, keď ste prešli z bežných, tesných topánok?

Tým, že som prechod na chôdzu naboso uskutočnila popri vedomej jogovej praxi, v rámci ktorej som sa snažila odbúrať zle nastavené stereotypy, bol rozdiel veľký a pokrok rýchly. Myslím, že asi po dvoch alebo troch mesiacoch sa mi nohy začali narovnávať do písmena X. Naozaj to tak je, nohy do X často súvisia s plochými nohami a zle fungujúcou klenbou. Veľký posun som pocítila v jogových pozíciách, keď sa mi začali uvoľňovať niektoré prepracované svaly okolo bokov a na prednej strane nôh. Zlepšenie funkčnosti klenby chodidla bolo opäť badateľné pri jogových balansoch na jednej nohe - zlepšila sa aj rovnováha.

Keď som spomínal myofasciálne línie - v skutočnosti sú všetky prepojené v oblasti chodidiel. Niektoré z nich sa tiahnu naprieč telom a opäť späť, iné idú okolo tela napríklad v špirále. To je hlavné vysvetlenie toho, ako sú chodidlá prepojené s celým nastavením systému. Akonáhle klenba chodidla nefunguje správne, prejaví sa to niekde na danej myofasciálnej línii. Napríklad to ploché chodidlo často spôsobuje X-nohy a hyperlordózu v bedrovej oblasti - to nie je problém chodidiel, ale celého držania tela.

Aké ďalšie výhody bosého obúvania považujete za zásadné?
Som presvedčený, že informácie, ktoré dostávame (alebo nedostávame) prostredníctvom kontaktu so zemou, ovplyvňujú viac než len fyzickú stránku. Žijeme veľmi odtrhnutí od toho, čo je pre nás prirodzené, a evolúcia nereaguje na rýchlosť zmien. Preto toľko z nás trpí psychickými problémami. Joga alebo chôdza naboso je otvorením sa signálom, ktoré inak často nemáme šancu prijať. Vieme, že pohyb je pre našu psychickú pohodu nevyhnutný, ale prirodzený pohyb je absolútne najpodstatnejší.

Na hodine jogy nám lekár, ktorý nám prednášal, povedal, že človek, ktorý sa nehýbe, trpí a vlastne pomaly zomiera. Je to dosť drsné vyjadrenie, ale časom som pochopil, koľko je v ňom pravdy. Každá malá časť nášho tela je stvorená na to, aby sa používala. Čím viac častí nepoužívame, tým väčšia nerovnováha sa v tele vytvára. Vezmite si, aké ťažké je hýbať rukou po niekoľkých týždňoch v sádre. Ale to isté robíme nevedome, napríklad tým, že stláčame nohy do päty - tým úplne vypíname niektoré svaly a preťažujeme iné, aby sme udržali rovnováhu. Preťažené svaly sa skracujú a ich sila môže pohnúť kostrovou štruktúrou, čo vytvára tlak na kĺby a orgány...

Naše fyzické a duševné aspekty nie sú oddelené. Tak ako môžeme pozitívnym prístupom naštartovať ozdravné procesy na fyzickej úrovni, môžeme neprirodzeným používaním svojho tela vytvoriť podmienky pre psychickú nerovnováhu. Preto som presvedčený o pozitívnom vplyve bosej chôdze na našu psychickú pohodu.

Na trhu je množstvo značiek barefoot obuvi. Prečo ste sa rozhodli pre Vivobarefoot?

Na značke Vivobarefoot sa mi veľmi páči jej záväzok k udržateľnosti. Vždy ma poteší, keď môžem nájsť výrobok, ktorý spĺňa kvalitu, krásny dizajn a pritom toľko nezaťažuje životné prostredie. Moje prvé Vivarefoot boli vyrobené z recyklovaného pet-flanelu - už som mal skúsenosti s oblečením z recyklovaných materiálov a pomyslel som si, že ak to funguje na tričku alebo legínach, musí to bezchybne fungovať aj na topánkach. A je to pravda - stále nosím tento svoj prvý pár a po takmer dvoch rokoch držia perfektne (len podrážka dostala trochu zabrať, kým som sa naučila pri chôdzi naboso tak silno neudierať na päty).

Počas môjho prechodu na barefoot som vyskúšala dve iné značky barefoot topánok, ale vaše topánky sa mi páčia najviac. Vyberám si hlavne tie s veľmi slabou podrážkou. Páči sa mi, aké sú slabé, a pritom sa nešmýkajú a rýchlo sa opotrebujú. V budúcnosti mám v nákupe topánok jasno.

Mimochodom, môj syn nosí vaše topánky už rok a nechce nosiť iné topánky. Jeho "berfooty" prechádzajú každý deň veľkou zaťažkávacou skúškou, ale na pieskovisko si iný pár nevezme.

Tieto dni sú veľmi hektické. Ďakujem, že ste si našli čas na tento rozhovor, a všetkým, ktorí ho dočítali až do konca. Ak sa vám rozhovor páčil, môžete Šárku sledovať na jej instagrame https://www.instagram.com/sharkiyoga/ .


Rozhovor pripravila Leona Nečasová

Zdieľať článok



Páčil sa vám tento príspevok? Pošlite ho ďalej...



Registrujte sa

a získajte
množstvo výhod

  • Úplný prehľad nových produktov
  • História objednávok
  • Doprava zadarmo nad 50 €
  • 30-dňová lehota na vrátenie tovaru

Cookies

Naša spoločnosť používa súbory cookies na správne fungovanie vášho obľúbeného e-shopu, na prispôsobenie obsahu stránok vašim potrebám, na štatistické a marketingové účely. Kliknutím na tlačidlo prijímam nám udelíte súhlas ich zberom a spracovaním, a my vám poskytneme ten najlepší zážitok z nakupovania.

Vaše nastavenie súborov cookie

Tu máte možnosť prispôsobiť soubory cookie v súladu s vlastnými preferenciami a neskôr nastaviť alebo kedykoľvek vypnúť v pätičke webu.

Technické cookies sú nevyhnutné pre správne fungovanie webu a všetkých funkcií, ktoré ponúkajú.

Personalizáciu prevádzame na základe vami prehliadnutého tovaru. Ďalej potom upravujeme zobrazovaný obsah podľa toho, čo vás zaujíma.

Tieto cookies nám umožňujú meranie výkonu nášho webu a za pomoci získaných dát potom môžeme zlepšovať zážitok z nakupovania zákazníkom.

Tieto cookies sú využívané reklamnými a sociálnymi sieťami vrátane Googlu na prenos osobných údajov a personalizáciu reklám, aby boli pre vás zaujímavé.