Bosá obuv pre deti

BLOG

14.03.16 341

Ľudské nohy sa do súčasnej podoby vyvíjali milióny rokov. Sú majstrovským dielom evolúcie a majú obdivuhodné vlastnosti, ako je architektúra kostnej klenby, biomechanická súhra, pevnosť, pružnosť, pevnosť a odpruženie. Ako vybrať správne prvé topánky pre malé deti?

Nohy obyvateľov civilizovaného sveta však vôbec nie sú v dobrej kondícii. Z dômyselného, dokonale slúžiaceho nástroja sa stávajú slabé, nefunkčné, často deformované a bolestivé končatiny s narušenou citlivosťou. S istou dávkou zveličenia môžeme povedať, že pri tomto tempe degenerácie budú nohy čoskoro slúžiť skôr ako akýsi mechanický "podstavec", ktorý udržiava telo v priestore. Kedy došlo k tejto zmene? Je to dôsledok nášho moderného spôsobu života? Životné prostredie? Obuv? Odpoveď bude ako vždy niekde uprostred.

Ako sa to začína, alebo ako si udržať nohy v teple

Chodidlá ľudských detí sú veľmi aktívne, živo sa pohybujú a citlivo reagujú na dotyk. S ich pomocou dieťa objavuje samo seba a nový svet. Fungujú ako jedna z dôležitých vstupných brán do CNS a sú dôležitým článkom v reťazci psychomotorického vývoja dieťaťa.

Chodidlá novorodencov a dojčiat potrebujú ochranu pred chladom. Na to sa najčastejšie používajú ponožky, chrániče nôh alebo látkové topánočky; pri aktivitách vonku sa bábätká zvyčajne obliekajú do vlnených topánočiek, kožených alebo kožušinových čiapok. Malá chrupavčitá noha sa do nich bez problémov zmestí a dieťa sa nesťažuje. Ale už v tomto momente, pri nešťastnom výbere veľkosti, môžu nohy začať trpieť nedostatkom miesta.

Kameňom úrazu je dojčenská obuv, ktorá je miniatúrnou kópiou značkovej obuvi pre dospelých. Sú nevhodne tvarované, tesné, ťažké a obmedzujú prirodzený pohyb chodidla. Pri častom nosení sa už v tomto období môže pomaly začínať deformácia chrupavkového skeletu chodidla.

Prvé kroky, prvé topánky

Detské nohy v prvom roku života majú relatívnu voľnosť pohybu. Tá sa zvyčajne končí s prvými krokmi. Vo chvíli, keď sa dieťa začne stavať na nohy, verdikt odborníkov znie: "pevná členková obuv". Vždy a všade. Doma aj vonku. Šnúrky zaviazané, suché zipsy utiahnuté, klietka spustená. Doživotné väzenie. Odteraz budú nohy malého človiečika tráviť väčšinu svojho aktívneho času uzavreté v topánkach. A tak to zostane aj v dospelosti, pretože tak to v našom civilizovanom svete jednoducho funguje.

Zobraziť detskú barefoot obuv

Obuv, ako ju poznáme dnes, existuje len posledných niekoľko desaťročí. V porovnaní s miliónmi rokov evolúcie od našich zvieracích predkov až po dnešného homo sapiens sapiens je nosenie topánok len veľmi krátkym obdobím (Dungl, 1989). Napriek tomu u nás prevláda názor, že ak nohy dieťaťa nie sú od prvých krokov podopreté pevnou obuvou, nemôže dôjsť k správnemu, fyziologickému vývoju a funkcii. Je to skutočne tak?

Opravdu musejí děti nosit jen pevné botičky?

Pevná členková obuv

Pevná členková obuv s koženým zvrškom, pevným priehlavkom, podrážkou s malým vzostupom päty a anatomicky tvarovanou stielkou. Ide o štandardnú odporúčanú detskú obuv na prvé kroky v Českej republike. Ako to vyzerá, keď takúto topánku obujeme dieťaťu?

1. Pevnosť topánky

Pevná topánka fixuje chodidlo a členok dieťaťa a obmedzuje voľnosť a prirodzenosť pohybu. Deti sú aktívne celý deň, hrajú sa, menia množstvo polôh a pohybov. Skúšali ste niekedy liezť po štyroch s topánkami na nohách? Bude to zážitok veľmi podobný tomu, aký majú deti pri prvých krôčikoch v topánkach.

Noha je v podstate ako v ochrannej dlahe, čo ovplyvňuje nielen jej aktívnu svalovú činnosť, ale aj vyvážené zaťaženie pasívnych štruktúr, ako sú väzy, šľachy a postupne sa osifikujúca chrupavková kostra.

Každá pomôcka, ktorá nahrádza aktívnu činnosť tela, spôsobí, že táto schopnosť sa buď nerozvíja, alebo postupne a nenápadne zaniká (Hermach, 2005). Pevnou obuvou pripravujeme nohu na (ne)pohodlný, bezpečný a nerušený život. Život plný stereotypu a nudy! Berieme jej schopnosť voľne sa pohybovať, cítiť zem, rozvíjať sa v aktívnu, vnímavú a silnú oporu ľudského tela.

2. Podrážka a stereotyp chôdze

Od prvých krokov sa dieťa učí zvládať stabilitu a rovnováhu vo vertikále, učí sa pracovať s chodidlom, učí sa vykročiť a plynulo odvíjať chodidlo v každej fáze kroku. Pomaly a nesmelo sa vytvára stereotyp chôdze, základ samostatnej bipedálnej lokomócie.

Ak sa dieťaťu nedá príležitosť vytvoriť tento zdravý komplexný pohybový vzor, je nepravdepodobné, že sa tak stane v budúcnosti.

Neflexibilná obuv tento proces výrazne narúša. A podrážky dnešných topánok sú veľmi nepružné! Dieťa ich dokáže svojou silou a proporciami ohnúť len minimálne. Tým sa zabraňuje plynulému fyziologickému rozbaľovaniu chodidla a nahrádza sa plným dopadom chodidla (u batoliat) alebo výraznou fázou došľapu na pätu bez následného rozbaľovania (v neskoršom veku). Tento jav pozorujeme u väčšiny dospelej civilizovanej populácie, ktorej chôdza sa stala drsnou, monotónnou a nevedomou (Hermach, 2005).

3. Chodidlá a vnímanie

Chodidlá fungujú ako citlivé snímače informácií o teréne. Prostredníctvom obrovského množstva receptorov na plantárnom povrchu tieto podnety nepretržite prúdia do CNS, kde sa vyhodnocujú spolu s informáciami z iných etáp. Tieto informácie sa potom využívajú ako základ mnohých nadväzujúcich zložitých procesov, korekcie ťažiska, kontroly polohy a pohybu tela a mnohých ďalších.

Propriocepcia sa právom označuje ako "šiesty zmysel" človeka a chodidlo je jedným z jej dôležitých výkonných "orgánov". Čím hrubšia a tuhšia (alebo naopak, odpružená) je podrážka topánky, tým slabšia je senzorická spätná väzba z chodidla. Mozog dostáva menej informácií a kvalita následného pohybového vzoru sa znižuje (Saxby, 2011).

Pre dieťa na začiatku procesu vertikalizácie to znamená, že vnímanie a kvalita jeho pohybu v stoji, pri chôdzi a behu budú v budúcnosti zhoršené. Je to preto, že im od začiatku chýba dôležitý dielik do mozaiky nazývanej kontrola ľudského pohybu.

4. Päta

Vo väčšine detskej obuvi je rozdiel medzi výškou podrážky špičky a päty, pričom päta je približne o 0,5 - 1 cm vyššia ako špička. Napriek tomu aj minimálny podpätok predstavuje významný vplyv vo výškových pomeroch dieťaťa na prirodzené postavenie chodidla a celý posturálny systém tela (Rossi, 2002).

5. Tvar obuvi

Tvar detskej obuvi zásadne nezodpovedá anatómii detských chodidiel. Hlavným problémom je šírka obuvi, najmä v prednej časti. Úzka špička topánky neposkytuje dostatočný priestor pre prsty a palec. Tie sú kvôli nedostatku priestoru stlačené k sebe a strácajú možnosť získať a plniť svoju funkciu v došľapovom mechanizme a pri udržiavaní rovnováhy. Palce sú valgózne mimo svojej osi v línii prvého metatarzu. Od prvých rokov života tak deti získavajú základ pre neskoršie deformity a dysfunkcie chodidiel a z toho vyplývajúce zdravotné problémy.

6. Stielka

Súčasťou modernej obuvi je tvarovaná stielka, ktorej úlohou je podporovať vývoj a funkciu pozdĺžnej a priečnej klenby chodidla. Chrupavková klenba chodidla je u detí od narodenia vyplnená tukovým tkanivom, ktoré poskytuje prirodzenú ochranu. Klenba stielky je preto v obuvi malých detí do 2 - 3 rokov niečo navyše a je úplne mimo prirodzenej anatómie chodidla. Prax navyše ukazuje, že je veľmi nepravdepodobné, aby tvarovaná stielka mala nejaký vplyv na aktívne formovanie funkčnej klenby aj po treťom roku života (Svobodová, 2011).

Detská barefoot obuv pre prirodzený a zdravý vývoj chodidla

Súčasná obuv a jej permanentné nosenie negatívne ovplyvňuje zdravý vývoj a funkciu detských chodidiel. Riešením by bolo tráviť viac času naboso. V mestskom prostredí, kde sa väčšinu času pohybujeme, to však nie je vždy reálne. Ľudské nohy sú zraniteľné a potrebujú ochranu pred zraneniami a poveternostnými vplyvmi. Existuje riešenie? Existuje!

Bosá obuv je typ obuvi, ktorý umožňuje prirodzený vývoj a fungovanie detských nôh bez väčších obmedzení tak, ako to príroda zamýšľala. Pojem "barefoot" pochádza z anglického jazyka a znamená "bosý". Bosá alebo "bosá obuv" poskytuje chodidlám dostatok priestoru, voľnosť pohybu, pocitov a ochrany. Aké sú ich hlavné výhody?

  • Veľmi ľahká obuv so zvrškom z priedušného a pružného materiálu.
  • Tvarované tak, aby vyhovovali anatómii detskej nohy - široká, priestranná predná časť chodidla ("wide toebox"), ktorá umožňuje voľné roztiahnutie a funkciu prstov a palca.
  • Plochá podrážka bez podpätku ("zero drop"), ktorá umožňuje prirodzené postavenie chodidla a nastavenie celého osového aparátu.
  • Mimoriadne tenká pružná podrážka, mierne ohybná vo všetkých smeroch a po celej dĺžke, čo umožňuje prirodzený pohyb chodidla, vnímanie povrchu a správnu propriocepciu z podrážky.
  • Plochá stielka bez klenby podporujúca klenbu chodidla.

Zobraziť detskú barefoot obuv

Detská barefoot obuv je u nás pomernenovou témou, ktorá má svojich priaznivcov aj odporcov. Vyvoláva negatívne emócie najmä preto, že je v priamom rozpore s tým, čo sa v súčasnosti a už niekoľko desaťročí považuje za správnu obuv pre detské nohy.

Zdá sa však, že táto odporúčaná obuv neprináša dnešným deťom veľký úžitok. Nohy sú slabé, nefunkčné a začínajúce problémy sa objavujú v čoraz mladších vekových skupinách. Najčastejšie predpisovanou liečbou je potom opäť pevná obuv a ortopedické vložky. Tento prístup odsudzuje nohy k čoraz väčšej pasivite a vedie k začarovanému kruhu, ktorý končí chronickými problémami, bolesťami, korekčnými pomôckami a operáciami v dospelosti.

Nohy musia byť aktívne, aby boli zdravé a silné. A presne to im môže umožniť bosá obuv v spojení s rôznorodou fyzickou aktivitou. Praktické skúsenosti rodín, ktoré sa rozhodli pre tento typ obuvi pre svoje deti, sú zatiaľ veľmi dobré a prospešné. Už po krátkom čase po prechode zo štandardnej detskej obuvi na barefoot sú zrejmé individuálne zmeny z hľadiska formovania klenby chodidla, zlepšenia aktivity, sily a postavenia chodidla a členku. Nasleduje zlepšenie vyrovnania segmentov dolných končatín a držania tela.

Mnohí rodičia tiež pozorujú, že od prvých chvíľ v barefoot obuvi sú ich deti vo všeobecnosti oveľa aktívnejšie a pohyblivejšie ako v bežnej obuvi. Niektorí z nich vidia svoje trojročné deti naozaj radostne a rýchlo behať, skákať a aktívne sa pohybovať po prvýkrát v živote!

Záver

Naše skúsenosti v oblasti detskej obuvi sú čisto praktické. Sme v kontakte s mnohými rodičmi, ktorí pre svoje deti vybrali barefoot obuv, rozprávame sa s nimi, pozorujeme zmeny u ich detí v priebehu času a zbierame skúsenosti. Konzultujeme s odborníkmi, lekármi, fyzioterapeutmi, trénermi.

Z toho, čo denne vidíme a počujeme, možno vyvodiť jeden základný fakt. Štandardné odporúčanie pevnej obuvi má oveľa väčší vplyv na psychomotorický vývoj detí a zdravie pohybového aparátu, ako sme ochotní pripustiť. Ide o zásadný problém, ktorý si zaslúži väčšiu pozornosť odbornej verejnosti, než sa mu venuje. Po dlhom období stagnácie do nej treba vniesť čerstvý vietor nových skúseností, názorov a poznatkov. Otvoriť oči, pozrieť sa na zdravie našich nôh a pravdivo si priznať, kam sme sa vlastne v modernej obuvi dostali už po niekoľkých desaťročiach.

Bosá obuv samozrejme nie je univerzálna. Existuje určité percento detí so špecifickými potrebami, neurologickými alebo ortopedickými vadami, kde je pevná, korekčná obuv a tvarovaná stielka indikovaná úplne správne.

Väčšina detí sa však rodí so zdravými nohami, ktoré nepotrebujú žiadnu korekciu ani vložky. Jediné, čo zdravé detské nohy potrebujú, aby zostali zdravé, je voľnosť pohybu, aktivita, zaujímavé podnety, rôznorodý terén, čerstvý vzduch, behanie, skákanie, lezenie po stromoch a každodenné dobrodružstvá a výzvy!

Autor: Mgr. Pavla Pročková
Fyzioterapeutka, rekreologička
Zakladateľka projektu Ži naboso

www.zijnaboso.cz
www.fb.com/zijnaboso

(článok uverejnený v časopise Umenie fyzioterapie, február 2015)

Použitá literatúra:

(2014): CUCUZZELLA, M. Myšlienky o správnej detskej obuvi. www.drgangemi.com/kids/childs-shoe/

DUNGL, P. (1989): "VYZERÁ TO, ŽE JE TO PRE MŇA VEĽMI DÔLEŽITÉ. Ortopédia a traumatológia nohy. Praha: Avicenum.

HERMACH, C., M., H. (2005). opäť nohy. Bulletin UNIFY, 10, 39-43.

HOWELL, D. (2012). Bosé nohy, 50 dôvodov, prečo si vyzuť topánky. Praha: Mladá fronta a.s.

LARSEN, CH. (2005). zdravé nohy pre život. Olomouc: Znalosti.

LARSEN, CH. (2009): Zdravé nohy pre vaše dieťa. Olomouc: Poznaň.

PATEL, K. (2014). Dobrý deň, pán veľký prst. www.vivobarefoot.cz/komunita/blog/prirozeny-pohyb-zdrava-chuze.

SAXBY, L. (2011). propriocepcia. Making Sense of Barefoot Running (Zmysel bosého behu). Terra Plana International.

SLOBOVA, J. (2011). Aplikácia ortopedických vložiek v detskom veku. Praha: Karlova univerzita. Fakulta telesnej výchovy a športu.

ROSSI, W.A. (2002). Podiatry Management, 10, 83-100.

VÉLE, F. (1997). kineziológia pre klinickú prax. Praha: Grada Publishing.

Zdieľať článok



Páčil sa vám tento príspevok? Pošlite ho ďalej...



Registrujte sa

a získajte
množstvo výhod

  • Úplný prehľad nových produktov
  • História objednávok
  • Doprava zadarmo nad 50 €
  • 30-dňová lehota na vrátenie tovaru

Cookies

Naša spoločnosť používa súbory cookies na správne fungovanie vášho obľúbeného e-shopu, na prispôsobenie obsahu stránok vašim potrebám, na štatistické a marketingové účely. Kliknutím na tlačidlo prijímam nám udelíte súhlas ich zberom a spracovaním, a my vám poskytneme ten najlepší zážitok z nakupovania.

Vaše nastavenie súborov cookie

Tu máte možnosť prispôsobiť soubory cookie v súladu s vlastnými preferenciami a neskôr nastaviť alebo kedykoľvek vypnúť v pätičke webu.

Technické cookies sú nevyhnutné pre správne fungovanie webu a všetkých funkcií, ktoré ponúkajú.

Personalizáciu prevádzame na základe vami prehliadnutého tovaru. Ďalej potom upravujeme zobrazovaný obsah podľa toho, čo vás zaujíma.

Tieto cookies nám umožňujú meranie výkonu nášho webu a za pomoci získaných dát potom môžeme zlepšovať zážitok z nakupovania zákazníkom.

Tieto cookies sú využívané reklamnými a sociálnymi sieťami vrátane Googlu na prenos osobných údajov a personalizáciu reklám, aby boli pre vás zaujímavé.